CQI-20 (CQI21 İÇİNDE- CQI10 İPTAL OLDU) SON VERSİYON EĞİTİM
AIAG Effective Problem Solving Process Steps:
1. Become Aware of Problem
2. Establish/adjust the Team
3. Describe the Problem
4. Contain Symptoms
5. Establish Root Cause
6. Select & Test Corrective Actions
7. Implement Corrective Actions
8. Prevent Recurrence
9. Recognize Team Success
ETKİLİ PROBLEM ÇÖZME KILAVUZU CQI-20 2.Versiyon
CQI-20 YE NASIL GEÇİLDİ
CQI-10 Nisan 2006 da yayınlanmıştır. 2012 de CQI-10 un yerine CQI-20 ve CQI-21 geçmiştir. 2016 yılında CQI-20 nin içine CQI-21 entegre edilmiştir. 2018 yılında ise CQI-20 2.versiyonu yayınlanmıştır.
1. Liderlik/Yönetici Desteğinin Entegrasyonu
2. Problem Çözme Kültürüne Odaklanma
3. Problem çözme başarısını ölçmek için proaktif ölçütler
4. 9 temel adımla 8D sürecini modeller
5. Problem Çözme Araçlarının kullanımına vurgu
ØÖrnek olarak liderlik etme
ØKurumsal vizyonu uyumlu hale getirme
ØStratejik planda problem çözmeyi ele alma
ØEğitim ve sertifika yapısı oluşturma
ØUygun kaynakları tahsis etme
ØÖlçütleri oluşturma
Øİlerlemeyi (ölçütlere göre) izleme
ØProblem çözmenin kurumsal kültürü
Her adımda sağlanan Yönetici Desteğine ilişkin ipuçları
Kuruluşunuzda katma değerli bir süreç olarak Problem Çözme.
Katma değerli süreçleri nasıl yönetiyoruz?
Katma Değerli Bir Süreci Yönetme
1. Süreç, işletmenin başarısı için olmazsa olmaz olarak kabul edilir
2. “Süreç sahipliği” atanır
3. Süreç tanımlanır (ve genellikle belgelenir)
4. Süreç arayüzleri tanınır
5. Süreç riskleri belirlenir ve planlanır
6. Süreç yeterlilikleri belirlenir ve yeterliliklerin mevcut olduğundan emin olmak için eğitim/eylemler gerçekleştirilir
7. Süreç iletilir/konuşulur
8. Süreç rutin olarak gerçekleşir
9. Süreç izlenir ve kontrol edilir
10. Süreç, performans (yürütme ve sonuçlar) açısından ölçülür ve değerlendirilir
11. Süreç, liderlik tarafından etkililik açısından incelenir
12. Süreç, sürekli iyileştirme için dikkate alınır
Problem Çözme Başarısının Ölçütleri:
Ø Problem çözme sürecinin her adımında zamanında olma oranı
Ø Problem araştırmalarının “eskimesi”
Ø Açık problem araştırmalarının “ciddiyeti”
Ø Problem çözme ekibi üyelerinin katılımı
Ø Planlanan ve gerçek sonuçlar
Ø Tekrar eden köke sahip eylemlerin oranı neden
ØKaliteye İlk Kez Geçiş (FTQ); sorun çözme başarısı için gereken yineleme sayısı
AIAG Etkili Sorun Çözme Süreci Adımları:
1. Sorunun Farkına Varın
2. Ekibi Kurun/Ayarlayın
3. Sorunu Açıklayın
4. Belirtileri İçerin
5. Kök Nedeni Belirleyin
6. Düzeltici Eylemleri Seçin ve Test Edin
7. Düzeltici Eylemleri Uygulayın
8. Tekrarı Önleyin
9. Ekip Başarısını Tanıyın
Problemi Tanımlayın:
Ø “Sorunu karakterize edin”
Ø Arıza modu nedir?
Ø Sorunla ilişkili gereksinimler nelerdir?
Ø Sorun nereden geliyor? (sorunun başlangıç süreci; konum)
Ø Sorun ne kadar zamandır var? (zaman)
Ø Sorunun etkisi nedir? (maliyet, sıklık)
Ø Veri toplanması gerekiyor! Ø Favori araçlar:
Ø FMEA
Ø Süreç akışı
Ø Zaman çizelgesi
Ø Analizdir/Değildir
Ø Kontrol listesi
Ø Konsantrasyon diyagramı
Ø Tanımlayıcı istatistikler
Ø Yetenek
Ø Ölçüm sistemleri analizi MSA
Ø Öğrenilen dersler veritabanı
Tekrarlamayı Önleme:
ØAynı sorun başka nerede ortaya çıkabilir?
ØDoğrulanmış temel nedenleri içeren/etkileyen başka hangi süreçler var?
ØDiğer tanımlanmış temel nedenler için hangi potansiyel riskler var?
ØSınırlama
ØKök nedenden kaçış
ØOluşum temel nedeni
ØSistemik temel neden
ØUygulanan çözümler
ØDiğer fırsatlar
Bu adım yalnızca denetimden veya dokümantasyon güncellemesinden daha fazlasını içerir!
INGILIZCE İÇERİK:
1. Integration of Leadership/Executive Support
2. Focus on Problem Solving Culture
3. Proactive metrics for measuring problem solving success
4. Models 8D process with 9 key steps
5. Emphasis on use of Problem Solving Tools
ØLead by example
ØAlign organizational vision
ØAddress problem solving in the strategic plan
ØEstablish a training and certification structure
ØAllocate proper resources
ØEstablish metrics
ØMonitor progress (to metrics)
ØOrganizational culture of problem solving
Tips on Executive Support provided in each step
Problem Solving as a value-added process in your organization.
How do we manage value-added processes?
Managing a Value-Added Process
1. Process is recognized as essential to the success of the business
2. “Process ownership” is assigned
3. Process is defined, (and often documented)
4. Process interfaces are recognized
5. Process risks are identified and planned for
6. Process competencies are determined and training/actions are taken to ensure competencies are available
7. Process is communicated/talked about
8. Process occurs on a routine basis
9. Process is monitored and controlled
10. Process is measured and evaluated for performance, (execution and outcomes)
11. Process is reviewed for effectiveness by leadership
12. Process is considered for continual improvement
Metrics of Problem Solving Success:
Ø% on-time at each step of the problem solving process
Ø”Aging” of problem investigations
Ø“Severity” of open problem investigations
ØEngagement of problem solving team members
ØPlanned vs. actual results
Ø% of actions with repeating root cause
ØFirst Time through Quality, (FTQ); # of iterations required before problem solving success
AIAG Effective Problem Solving Process Steps:
1. Become Aware of Problem
2. Establish/adjust the Team
3. Describe the Problem
4. Contain Symptoms
5. Establish Root Cause
6. Select & Test Corrective Actions
7. Implement Corrective Actions
8. Prevent Recurrence
9. Recognize Team Success
Describe the Problem:
Ø ”Characterize the problem”
Ø What is the failure mode?
Ø What requirements are associated with the problem?
Ø Where is the problem coming from? (problem’s process of origin; location)
Ø How long has the problem existed? (time)
Ø What is the impact of the problem? (cost, frequency)
Ø Data collection is required!
Ø Favorite tools:
Ø FMEA
Ø Process flow
Ø Timeline
Ø Is/Is Not analysis
Ø Check sheet
Ø Concentration diagram
Ø Descriptive statistics
Ø Capability
Ø Measurement systems analysis MSA
Ø Lessons learned database
Prevent Recurrence:
ØWhere else could this same problem occur?
ØWhat other processes include/are impacted by the confirmed root causes?
ØWhat potential risks exist for other identified root causes?
ØContainment
ØEscape root cause
ØOccurrence root cause
ØSystemic root cause
ØImplemented solutions
ØOther opportunities
This step involves more than just auditing or updating documentation!
GOOGLE BOOKS RELATED PROBLEM SOLVING CQI-20:
… continuous quality improve- ment ( CQI ) . 20. Identify and apply the five – step problem – solving model . VOCABULARY Admission , Discharge , and Transfer Log Book ( ADT log book ) Book used to record all admissions , discharges , and …
… Problem Solving guideline for practitioners and leaders (CQI–20 and CQI-21). He has taught and assisted hundreds of … Manual subcommittees of the American Automotive Industry Group (AIAG) Supplier Quality Requirements Task Force …
Quality Management in the Imaging Sciences E-Book Jeffrey Papp … 20% of the causes. • Workers who are closest to the problem probably know what is wrong with the process and are better able to fix it. • Structured problem–solving …
… 20–21 Sugar substitutes, 16–17 Suggestion involvement, 45 Suppliers: CQI culture and partnerships with, 77; ethical … problem solving by, 79–80, 81e; decision making by, 125–126; facility planning and design, 692–693; group …
… 20–21 Quantitative standards , 375 Quinopril ( Accupril ) , 263 Radar charts , 177 Randitidine HCL ( Zantac ) , 263 … Problem solving , 368–369 Procardia XL , 261 Procedure index , 30 Product instructions , 1–2 Professional …
A Guide to Effective Programs Claire Gavin Meisenheimer. Meeting the Goals of the Quality Improvement Plan Once the … 20-1 and the chart show- ing responsibility and authority for quality improvement tasks in Exhibit 20-2 are exam …
Clinical Chemistry – E-Book Donna Larson. Continuous monitoring is the key to a successful continuous quality … problem– solving skills. Competency assessments must be documented, showing the date and results, and they should also …
… (CQI) Body of Knowledge 2018. T. he topics in this body of knowledge include … 20% of the questions in each exam will require calculation. I. Technical Mathematics (19 Questions) A. Basic Shop Math. Solve basic shop math problems …
… CQI tool Brainstorming Multivoting Cause / Effect or fishbone diagram … problem – solving environment . Good for ranking of ideas to obtain … 20 % of the issues cause 80 % of the problems . ) Good , easy to understand com …