IATF 16949 RULES6 – KURALLAR 6 NELER DEĞİŞTİ
SİZLERİ DE İLGİLENDİREN DEĞİŞİKLİKLER NELER?
IATF 16949 Baş denetçilerinin hazırladığı bilgilendirme sunumundan aldığımız, RULES6 daki değişiklikleri aşağıdaki gibi özetledik:
Belgelendirme yapısı (Certification structure):
Kabul edilebilir yapılar şunlardır:
-Tekil İmalat Sahası (Single Manufacturing Site)
-Bir ya da daha fazla Genişletilmiş Üretim Sahaları (Extended Manufacturing Sites – EMS)
-Kurumsal Yapı/Birden fazla sahalı yapı (Corporate Scheme)
Gemba:
İlk kez Toyota tarafından lanse edilen bu kelime gerçek mekanı ifade etmektedir. Ürünün meydana getirmek ve katma değer yaratmak için kullanılan alanlar.
IATF Şikayet Yönetim Sistemi (IATF Complaint Management System – IATF CMS):
IATF belgeli kuruluşlara yönelik performans şikayetlerinin yönetimi için kullanılan IATF veri tabanı (database).
IATF Gözlemcisi (IATF observer): IATF 16949 denetimine gözlem yapmak amacı ile katılarak IATF’ e üye olan kuruluşları temsil eden ve IATF şahit denetçisi (witness auditor) olmayan kişi.
Bağımsız Uzaktan Destek Lokasyonu (Standalone Remote Support Location – SA-RSL):
Bir veya daha fazla üretim lokasyonuna destek veren bir ya da daha fazla destek fonksiyonunu içeren otomotiv üretiminin yapılmadığı firma (client) sahası.
Teknik değerlendirici/inceleme uzmanı (Technical reviewer):
Belgelendirme kuruluşunun, ilgili gözetim ofisi (oversight office) tarafından onaylanan ve belgelendirme kuruluşu bünyesinde sertifikasyon kayıtlarının yeterliliği, geçerliliği, tutarlılığı ve kabul edilebilirliği ile ilgili olarak, bu Kuralların gerektirdiği şekilde sertifikasyon için çalışırken ve/veya sertifikasyon kararları verilmesi ile ilgili konularda analiz, değerlendirme ve yargıda bulunma yetkisine sahip daimi bir çalışanı
Firma (Client): IATF 16949 Belgeli/belgesi alacak kuruluş
Belgelendirme kuruluşu (Certification Body): IATF 16949 Belgesi veren kuruluş
Otomotiv araçları: Kamuya açık yollarda giden ve homologasyona tabi araçlar
İmalat parçaları, işlenmiş materyal, aksesuar parçaları veya değişim parçalarını üreten kuruluşlar (aftermarket dahil) IATF için uygundur.
Otomotiv müşterilerinden kasıt tüm otomotiv müşterileridir.
Belgelendirilen kuruluşlar belgelendirme yapısına tabidir.
EMS ile ana saha arasında 10 mil/16 km’ den fazla bir mesafe olmamalı ve 60 dakikadan fazla sürüş mesafesi bulunmamalıdır.
Kurumsal yapılarda ortak bir KYS olmalı ve iç KYS tetkik programı merkezi olarak yönetilmelidir.
DENETİM SÜRESİ İLE İLGİLİ DEĞİŞİKLİKLER:
Güncel çalışan sayısı dikkate alınır ancak günlük çalışanlar varsa son 6 ay ortalaması
1 denetim günü = 8 saat
6 & 9 aylık ara denetimler kaldırıldı – sadece 12 ay aralıklı ara denetimler mevcut
(Yeniden) belgelendirme denetiminin son gününden itibaren +1 yıl -3/+3 ay içinde 1. Ara Kontrol, +2 yıl 3/+3 ay içinde 2. Ara Kontrol denetimi yapılmalıdır. Bir sonraki yeniden belgelendirme denetimi + 3 yıl -3 ay/+0 gün içinde tamamlanmalı. Aksi takdirde belge geri çekilir.
Her bir majör uygunsuzluk doğrulama için uygunsuzluk başına 1-3 saat süre ayrılmalı
Her bir minör uygunsuzluk doğrulama için uygunsuzluk başına 0.5-1 saat süre ayrılmalı
Stage-2 için en fazla %30 azaltım yapılmalı
Ürün tasarım sorunluluğu yoksa %15 indirim devam ediyor.
Kurumsal program %15 süre azaltımı (saha sayısına bakılmaksızın)
Denetim süresi her bir saha başına asgari 1.5 gün olmalı
DENETİM PLANLAMA:
Denetim başlamadan 90 gün öncesinde denetim tarihi ile ilgili mutabakat sağlanmalı
Kuruluşlar denetimin ilk gününden en geç 30 gün önce denetim planlama girdilerini iletmeliler.
DENETİM PLANLAMA
Belgelendirme kuruluşları (baş) denetçiye denetim planlama için en az 0.5 gün (4 saat) süre sağlamalı (denetim süresinin bir parçası değil)
Denetim planlama girdileri denetim süresi artışına yol açabilir
Denetim açılış toplantısından önce yapılan ve veriler ile değişikliklerin doğrulanması için yapılan 1 saatlik toplantı artık yapılmayacak olup açılış toplantısına dahil edilmiştir.
Denetim planı denetim ilk gününden 14 gün önce firmaya iletilmelidir.
EMS planı ana sahanın denetim planı içerisinde yer almalıdır.
Taşınma halinde Stage-1 & Stage-2 yapılmalı.
Belgelendirme kuruluşu firmayı IATF 16949 denetimine katılan IATF gözlemcileri hakkında bilgilendirmelidir. Firma, IATF gözlemcisinin/gözlemcilerinin rekabetçi veya gizli müşteri verilerine vakıf olmamasını ve bu nedenle denetimin belirli bölümlerinden hariç tutulmasını talep etmediği sürece, IATF gözlemcilerinin kendi takdirlerine bağlı olarak tüm denetim sürecini izlemelerine izin vermelidir.
Denetçi kılavuz içeriği ile zenginleştirildi.
Aşağıdaki alt başlıklar eklendi:
– Çeviklik
– Mevcut KYS’ nin anlaşılması
– Müşteri risk ve performans odaklılık
– Başta KYS performansının sürekli iyileştirilmesi PUKÖ döngüleri
– Sistemik problem çözümleri ve değişiklik yönetimleri
– Otomotiv süreç yaklaşımı
Herhangi bir müşteri tarafından raporlanan performans sorunları ile ilgili aksiyon planı mevcut değilse (zamanlama ve etkinlik dahil) majör uygunsuzluk raporlanmalıdır.
Denetim süresinin 1/3 üretim zamanı %30’ a düştü.
İmalat proses denetimi netleştirildi.
Otomotiv üretimi mutlaka olmalı aksi takdirde denetim ertelenmeli.
DENETİM RAPORLAMA
CARA (Common Audit Reporting Application – Ortak Denetim Raporlama Uygulaması) 6. Kurallar ile uyumlu olacak şekilde zenginleştirildi.
Denetim süresinin en fazla %15’ lik kısmı raporlama için ayrılabilir (değişiklik yok ancak gün sonu geri bildirim toplantı süreleri de dahil edildi)
Taslak rapor (draft report) denetimin sonunda firmaya teslim edilmeli (denetim ile ilgili sonuç tavsiyesi ve uygunsuzluklar dahil)
Nihai rapor (final report) yayımlanmadan önce denetim raporu kapanış toplantısından sonra 15 gün içinde teknik gözden geçirme fonksiyonu (veto) tarafından kontrol edilmelidir.
DETAYLI BİLGİ VE EĞİTİMLER İÇİN: www.ozangencdanismanlik.com.tr